Blog From Author

تولید مالچ معدنی توسط شرکت تحقیق و توسعه صنعت سیمان

یکی از اقدامات برای جلوگیری از نفوذ پدیده گردوغبار و همچنین تثبیت شن‌های روان در مناطق بیابانی و رودخانه‌ها و تالاب‌هایی که خشک شدند، استفاده از روش مالچ‌پاشی می‌باشد. مالچ نفتی پوششی از مواد چسبنده و باقیمانده نفتی است که در پالایشگاه‌ها تولید می‌شود و می‌توان برای عایق کردن نهرهای آب و استخرهای ذخیره آب هم استفاده کرد. شاید بتوان گفت که یکی از ساده‌ترین اقدامات که با صرف هزینه اندک انجام می‌شود و مورد استقبال دولت‌هاست، استفاده از مالچ نفتی است. هرچند که این اقدام در مهار شن‌های روان تاثیر دارد و در مناطقی هم از هجوم ریزگردها به مناطق مسکونی جلوگیری می‌کند، اما از این جهت که عوارض زیادی از جمله نابودی کامل پوشش گیاهی و در مواردی اکوسیستم طبیعی را در پی دارد، مورد استقبال نیست.

مالچ پاشی با وجود اینکه مزایای خاص خود را دارد ولی این ماده به عنوان افزودنی برای خاک، نباید باعث ایجاد مشکل و از بین رفتن میکروارگانیسم‌ها و گیاهان و همچنین ایجاد مشکلاتی برای انسان‌ها شود.

یکی از مشکلات اصلی مالچ نفتی این است که ترکیبات فرار تولید می‌کنند و این ترکیبات فرار اکثراً ترکیبات گوگردی و آروماتیکی هستند که برای ساکنان آن منطقه می‌توانند مشکل «بو» و حتی مشکلات «تنفسی» ایجاد کنند. مشکل دیگر مالچ نفتی رنگ سیاه آن است، و به همین علت گرمای زیادی را جذب می‌کند و باعث می‌شود تا روی سطحی که مالچ پاشیده شده، دما بسیار بالا رود و بر شرایط  بیولوژیک خاک و موجوداتی که در آن هستند، تاثیرات نامطلوبی بگذارد. اگر مالچ‌ها در سطح خاک پاشیده شود ممکن است باعث از بین رفتن پوشش گیاهی شود و همچنین هوادهی به ریشه گیاهان و رشد مجدد آنها را بعضاً تحت تاثیر منفی قرار می‌دهند و به همین علت استفاده از آنها در برخی از محیط‌های طبیعی بسیار نگران‌کننده می‌باشد. به دلیل ممنوعیت استفاده از مالچ پتروشیمی در تثبیت ماسه‌های بیابانی و جلوگیری از انتشار ریزگرد، شرکت تحقیق و توسعه صنعت سیمان موفق به تولید مالچ معدنی شده است که:

اول، دوستدار محیط زیست است.

دوم، تا حد ممکن به رنگ خاک بیابانی نزدیک است.

سوم، دوام بسیار خوبی در دماهای بالا و رطوبت دارد.

چهارم، استفاده از آن اقتصادی‌تر از مالچ پتروشیمی است.

پنجم، استفاده از آن راحت است.

ششم، می‌تواند باعث رشد گیاه و در نتیجه بیابان‌زدایی شود.

آدرس: استان البرز کیلومتر 80 اتوبان تهران-قزوین جنب شرکت سیمان آبیک

ایمیل: rdccimail@yahoo.com

تلفن: 026-45383548-9

شماره واتس آپ: 09036548249

فکس: 026-45383551

کد پستی: 3331954119

وب سایت: http://rdccii.com

تماس با ما